sâmbătă, 30 martie 2013

Campania Românii Frumoşi- sport şi sportive

   Probabil cunoaşteţi campania, poate aţi văzut afişele prin oraş. Proiectul Românii Frumoşi „propune publicului larg personalităţi contemporane din diverse domenii. Pentru că nu învăţăm despre ei în şcoală. Pentru că media promovează pseudo-valori, prea puţin elita. Pentru că nu există o galerie de texte şi imagini cu personalităţi contemporane marcante.” Campania are un site, afise si bannere, expozitii foto care vor fi expuse în mai multe oraşe.

   Ca feministă cârcotaşă ce sunt, am mai multe probleme cu acest tip de abordări concentrate pe „elite” şi referitor la cum sunt înţelese „elitele” astea. Nu vreau să scriu aici despre toate problemele pe care eu le văd în campania asta, doar despre cum sunt prezentate în cadrul proiectului „Româncele frumoase”, mai ales una dintre ele şi despre cât ne spune asta despre stereotipurile de gen de care parcă nu mai scăpăm.

    De Crina Coco Popescu probabil aţi auzit. Pe site-ul proiectului este prezentată astfel: „are 18 ani… și este sportiva Anului 2009, 2010 şi 2011, la categoria alpinism de altitudine. Are în palmares 7 recorduri mondiale de vârstă şi două europene. Este Maestră a Sportului de la vârsta de 14 ani. Este prima alpinistă din lume care încheie Circuitul Seven Volcanoes al celor mai înalţi vulcani de pe fiecare continent şi singura alpinistă din lume în echipă, care a făcut premieră pe Mt. Sidley – Antarctica. Este iniţiatoarea proiectului 7 Munti din Grădina Carpaţilor.”

   Este vorba astfel de o tânără femeie cu o impresionantă carieră sportivă. Care iubeşte alpinismul şi munţii. Care are mai multe iniţiative şi proiecte proprii, care a stabilit propriile recorduri, care are o pasiune şi care munceşte mult.  Ei, cum credeţi că au înţeles cei de la Românii Frumoşi să o prezinte... Eu am vazut afisul tronând imens pe un bloc, fratele meu este cel care mi-a atras atentia asupra lui, amândoi am pufnit in ras-plâns. Poza-afiş a campaniei pentru Coco Popescu este aceasta:


   O femeie, oricât ar fi ea de sportivă, puternică şi cu reuşite, nu poate fi prezentată în aşa campanie mainstream respectabilă decât....în rochie de seară, vaporoasă şi subţire. Las la o parte gândurile sarcastice care mi-au venit în minte cu privire la probabil nenumăratele ocazii în care Crina Coco Popescu s-a plimbat pe munte în rochie de seara. Eventual sus de tot pe munte, în vânt, frig şi zăpadă. Important aici este că reprezentarea acestei tinere femei nu s-a putut face decât lăsând la propriu în urmă toate caracteristicile activităţii ei. Mesajul genizat al acestei poze, pentru noi, pentru ea, pentru toată lumea, este că după ce lasă în urmă echipamentul, rucsacul şi geaca de munte, Coco este şi ea, totuşi „feminină”. Ca să nu se sperie lumea, nu de alta! 

     Acest tip de reprezentare este caracteristic majorităţii campaniilor publicitare sau campanii de media în general care prezintă femei sportive. Cumva este vorba de o „îmblânzire”, o aducere înapoi la norma de gen predominantă. Pe blog am postat de exemplu un material video privind reprezentarea genului în publicitate: The Codes of Gender in Advertising şi daca vizionaţi la minutul 56 exact asemenea situaţii sunt prezentate.
   
   De curiozitate am intrat şi pe blogul lui Coco Popescu şi pe site-ul ei, ca să văd: ea cum se reprezintă? Atunci când nu apar în peisaj fotografii profesionişti, PR-ul şi profesioniştii imaginii de tot felul. Eu nici nu mai comentez mai mult, vă las doar cu imaginile de mai jos. Priviţi-le şi priviţi apoi şi poza de mai sus din campania „Românii frumoşi”....uf.

Alice I.




2 comentarii:

  1. Chirciu Simona-Maria3 aprilie 2013 la 23:21

    De cand am vazut poza la metrou la Unirii mi s-a parut o discrepanta intre imaginea ei feminina, in rochie de seara si activitatea sa (de apreciat). Parca e o poza in Photoshop:(.Impresia mea cand vad poza asta e ca ea parca doar pozeaza in acel mediu superb, intocmai ca un model intr-un mediu strain si neprietenos (unde de fapt sportiva e in elementul ei),. E o prostie sa consideri ca intr-o poza o femeie va fi ,,appealing'' si va atrage atentia doar in imbracaminte exclusiv feminina. faza cu Rochia i-a ,,taiat'' mult din personalitate, din valoare, incercand sa o strecoare intr-un tipar feminin care clar n-o include... O poza deloc reusita!

    RăspundețiȘtergere
  2. http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2304703/Goodbye-girl-door-hello-sexy-stewardess-How-real-life-Mad-Men-air-travel-glamorous----help-VERY-high-hemlines.html

    RăspundețiȘtergere