luni, 4 iunie 2012

Pateul "Trei Surori"


Nu este o noutate faptul că reclamele româneşti (şi nu numai) promovează produse şi servicii conturând rolurile tradiţionale de gen. Este un obicei atât de des întâlnit încât nu pare deloc nepotrivit sau misogin dacă femeile sunt doar seducătoare, gospodine sau victime prin reclame. Nu şochează pe nimeni dacă ajung să joace tenis în rochie de seară, purtând tocuri (vezi reclama tv de la plasturele Compeed Speed) sau dacă doar ele trebuie să găsească soluţii în cazul în care au copiii bolnavi (vezi reclama Nurofen Jr.), prin urmare nici spotul publicitar pe care mă voi axa în acest articol nu va stârni cuiva semne de întrebare.
Cu toate acestea, vă propun să analizăm fugitiv profunzimea reclamei de la pateul de ficat Trei Surori. Însăşi denumirea nu pare a fi aleasă întâmplător, stârnind oarecum interesul şi încrederea consumatorului prin faptul că produsul alimentar vizat este asociat cu femei – recunoscute ca desfăşurând activităţi cotidiene în bucătarie. Reclama prezintă trei surori care se consultă pe un ton vesel cu privire la ce ar mai putea găti în ziua respectivă - evident că sunt bine dispuse, doar se pregătesc să se relaxeze prin a petrece ore întregi în bucătărie, gătind probabil pentru toţi membrii familiei. Astfel, una dintre ele propune, jubilând, să “senvişească” cu un nou pateu descoperit de ea, folosind veşnicul apelativ “dragă” atunci când celelalte sunt nedumerite în legatură cu această activitate. Surorile dezbat apoi efectele pateului şi cântăresc varianta, iar argumentul suprem pentru “senvişire” devine faptul că pateul în cauză “nu-ţi rupe unghiile”.

Ce poate fi mai minunat? Poate vocea caldă a bărbatului care recomandă apoi pateul Trei Surori deoarece este “uşor şi cremos”. Sau poate vocea la unison a femeilor ce invoca melodios marca pateului la sfârşitul reclamei. Iar dacă stau să mă gândesc mai bine, acest ultim aspect e singurul care ar putea să stârnească discuţii, amintind de nemuritoarea şi omniprezenta reclamă de la Farmaciile Catena. Dar în rest… nimic ieşit din rutină…

Ioana M.

Link Reclama: AICI

video

2 comentarii:

  1. Nu cred ca acum e exclusiv vorba de un stereotip, ci si de un imago. Privitorul asocieaza femeia (in postura de mama sau de sora mai mare) cu propriile lui amintiri, astfel incat o imagine cu o femeie gatind este mai familiara si linistitoare decat una cu un barbat gatind. De aceea poate sunt rare spoturile romanesti cu barbati bucatari, si, si atunci cand apar, situatiile sunt exceptionale (bucatarul e fie un chef, fie un boier, fie sotul care vrea sa faca o surpriza sotiei). Sub aceleasi reguli intra si rolul tatalui, care (fie ca vorbim de stereotipuri sociale, fie de de structuri afective) este mesterul bun la toate in casa (nu poate femeia sa faca asta? poate, dar nu ii e specific si, mai ales, la nivel emotional, privitorul nu descopera o situatie familiara). Succes. Aveti un spot nou de la Skoll, cel cu asistenta, merita sa ii acordati putina atentie.

    RăspundețiȘtergere
  2. reclama la caroli in care se mentioneaza ca e datoria mamei sa faca sandvisuri pentru toata familia e foarte reusita

    RăspundețiȘtergere