miercuri, 7 martie 2012

Ikea-Mama uitucă

Căutari nebune. Personajul principal feminin a pierdut ceva ce trebuie găsit urgent. Există, însă, un haos total în toată casa, obiecte vestimentare aruncate peste tot în dormitor, mormane de hârţoage adunate în sufragerie, o multitudine de haine murdare ce aşteaptă într-o altă cameră, chiar lângă maşinile de spălat, să fie curăţate. Pe fundal se aude televizorul care prezintă un program de exerciţii fizice (normal, femeile sunt mereu intens preocupate de fizicul lor).

În aria maşinilor de spălat se produce şi miracolul. Acel ceva mult căutat este găsit într-un coş de rufe. Ce căuta până la urmă personajul? Copilul său pe care dezastrul din casă a făcut-o să uite pe unde l-a lăsat. Mesajul pe care Ikea vrea să îl transmită astfel este: să faci ordine folosindu-te de dulapurile lor, dacă nu de dragul tău, măcar de dragul celorlalţi.

Admitem nevoia de exagerări în promovare, însă trebuie stabilită o limită. Ikea ne invită să le cumpărăm mobilierul, să devenim mai ordonate pentru că s-ar putea să ne trezim în postura de mame care îşi pierd copilul prin casă. Reclama se bazează pe un element cheie: grija. Suntem educate într-o etică a grijii, aşa cum reclama de la Ikea exemplifică (fă ordine dacă nu de dragul tău, măcar de dragul celorlalţi). Cât de corect este, însă, să fie aruncată “presiunea” ordinii, a grijii asupra unui singur sex? Chiar dacă, să presupunem, reclama de prezintă o mamă singură, copleşită de sarcinile zilnice, era nevoie de un mesaj ce poate fi interpretat ca “fă ordine, altfel nu vei fi o mama bună, vei uita de copilul tău"?

Realitatea ne spune că, din păcate, femeile,în mare parte, sunt cele cărora le revine sarcina de a avea grijă de ordine şi curăţenia căminului, însă situaţia nu trebuie promovată, întărită şi prin intermediul reclamelor. Credem că Ikea ar fi putut alege o altfel de prezentare, alta decât imaginea prea mult ironizată de mamă uitucă şi iresponsabilă.

Puteti urmari reclama aici.

Oana V.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu